Fotoutbildning i linköping

Förstå ISO, bländaren och slutartiden

Vill du också förstå varför din bild blir för ljus eller för mörk, och hur du hädanefter gör den precis så som du vill ha den?
Exponering är lätt förklarat HUR ljus eller mörk en bild är. För att få "rätt" exponering behöver du bara veta hur 3 inställningar i kameran samverkar och styr detta. Låter enkelt va?
Men jag vet, det är mastigt! Men det är även grundläggande teori som du behöver förstå för att få kontroll på dina bilder.

Jag ger dig två exempel i slutet av inlägget. Räkna inte heller med att förstå hur det hänger ihop av att bara läsa om det, ta gärna fram kameran och testa inställningarna samtidigt! Känner du redan nu att det här blir för mycket teori på en och samma gång så kan du hoppa in i de kortare inläggen som beskriver varje inställning var för sig. Du hittar dem här - ISO, bländaren och slutartiden.

ISO - Kamerans ljuskänslighet

Vi kan börja med ISO, det tycker jag är den enklaste inställningen som inte gör så mycket skada om det blir lite fel. Kort förklarat så anger ISO-inställningen kamerahusets ljuskänslighet. Ett lågt ISO ex. ISO 100 eller ISO 200 använder du om det redan är ljust där du fotar och du inte behöver nån extra hjälp från kameran att ljusa upp din bild. Ett högre ISO, ex. ISO 800 eller mer ger dig en extra skjuts med ljus om det är lite sämre ljusförhållanden där du fotar. Risken med att gå för högt är att bilden till slut kan bli "brusig". Kamerors ISO-hantering är olika bra, så du kan inte alltid jämföra din kameras ISO 800 med en annan kameras ISO 800.

Förstoringen i bilden visar hur brus kan visa sig i form av färgade små prickar när ett högt ISO används. Detta är lätt åtgärdat i redigeringen.


För att veta din modells högsta gräns får du antingen googla eller testa dig fram vad du tycker ser okej ut. Idag finns det väldigt bra brushantering både direkt i kamerorna och efteråt i redigeringen, så jag tycker inte du ska vara allt för rädd för att pressa upp ISO när det behövs. (det är alltid bättre att exponera rätt direkt i kameran, än att tänka att jag sänker ISO och ökar exponeringen i redigeringen sen)

Bländaren - Styr ljus och skärpedjup

Sen har vi bländaren. Bländarinställningen styr storleken på slutaren. Det är inställningen som de som vill ha en snygg mjuk "suddig" bakgrund vill åt! Förutom att styra ljusinsläppet så påverkar den nämligen också skärpedjupet - hur långt skärpan sträcker sig i bilden.

Till vänster i bild har kameran varit inställd på ett lågt bländartal, f1.2, till höger i bilden på ett högt bländartal, f.13. Ju lägre desto suddigare bakgrund! Fokus/skärpan är satt på det främre objektet.


Bländarinställningen hittar du om du kollar efter ett "f" följt av ex. 5.6, f/5.6. Ett lågt bländartal (ex. f/1.8) släpper in mer ljus samtidigt som det då skapar ett kort skärpedjup med vackert suddig bakgrund, perfekt för porträtt! Och att använda ett högre bländartal som f/16) gör att allt från förgrund till bakgrund blir skarpt och tydligt, och samtidigt mörkare. Det är ditt objektiv som bestämmer hur lågt du kan gå i bländartalet, ju lägre siffra desto "bättre" (och dyrare) objektiv.

Alltså - Ett litet (kort?) bländartal = lite skärpa i bilden/kort skärpedjup och MER ljusinsläpp.
Ett högt bländartal = Högt/långt skärpedjup och MINDRE ljusinsläpp.

Slutartiden - Frysta eller suddiga rörelser

Slutligen, Slutartiden! Det är TIDEN som slutaren hålls öppen och släpper in ljus till din bild. Den bestämmer om du kommer att frysa eller sudda ut rörelser i din bild! Genom att justera slutarhastigheten kan du frysa snabba rörelser med en snabbare inställning (som 1/1000 sekund) En snabb slutartid hinner även släppa in mindre ljus, så det krävs att det redan är ljust där du fotar eller att du kan släppa in mer ljus med någon av de andra inställningarna för att få bilden tillräckligt ljus.

På den vänstra bilden har kameran varit inställd med en tillräckligt snabb slutartid för att frysa min handrörelse - 1/640 sek, på den högra bilden har kameran haft en för långsam slutartid -1/50 sek.


Med en längre slutartid får du in mer ljus och kan samtidigt skapa drömska effekter i bilden (eller råka få rörelse/skakningsoskärpa, det vill vi inte) En medveten drömsk effekt kan du se i exempelvis en naturbild som visar ett vattenfall där vattnet ser ut som en dimma men den stilla naturen är skarp. Ett stativ är avgörande när du experimenterar med så långa slutartider, ex. 5" ("=sekund)

Hur inställningarna samverkar

Jag nämnde ju i början av inlägget att de här 3 inställningarna TILLSAMMANS styr hur ljus eller mörk din bild blir.
Jag ska ge dig två exempel.


I exempel 1 fotograferar vi ett barn i bra ljusförhållanden, t.ex. utomhus i skuggan en solig dag.
Vi utgår från att en bild då behöver följande inställningar för att exponeras rätt.
ISO 100, slutartid 1/500 s, bländare f/5.6

Nu är bilden perfekt ljus enligt dig. Dock hade du önskat ett kortare skärpedjup/suddigare bakgrund för att framhäva barnet mer. För att få en suddigare bakgrund behöver du sänka bländartalet till ex. f/2.0.

Nu när kamerans inställningar har kvar ISO 100, fortfarande slutartid 1/500 s och bytt till bländare f/2.0 betyder det att bländaren släpper in MER ljus än förut och gör bilden FÖR ljus.

Skillnaden från f/5.6 till f/2.0 är 3 steg extra ljus (detta är inte något man behöver kunna räkna ut och det kan göras mer komplicerat än vad jag går in på här, men det är bra att känna till på ett ungefär. Du kan räkna “stegen” du tar/känner i ratten när du byter inställningen på kameran)

Så för att få samma exponering behöver du nu släppa in lika många steg MINDRE ljus med ISO och/eller slutartiden. I det här fallet är det enklast att justera slutartiden som kan få bli ännu snabbare utan att det påverkar bilden mer än i ljusinsläppet.
Den slutliga inställningen för att få samma exponering men ett kortare skärpedjup blir alltså
ISO 100, slutartid 1/4000 (3 steg mörkare) och nya bländaren f/2.0 (3 steg ljusare)


I exempel 2 fotograferar vi två barn i lite sämre ljusförhållanden inomhus.
Nu utgår vi från att en bild då behöver följande inställningar för att exponeras rätt.
ISO 400, slutartid 1/250 s, bländare f/1.8

Med så lågt bländartal blir det så kort skärpedjup att du känner att du inte får båda barnen tillräckligt skarpa trots att de sitter nära varandra, du vill därför ÖKA skärpan i bilden och därmed justera bländartalet till f/3.5.

Nu när kamerans inställningar har kvar ISO 400, fortfarande slutartid 1/250 s och bytt till bländare f/3.5 betyder det att bländaren släpper in MINDRE ljus än förut och gör bilden FÖR mörk.

Skillnaden från f/1.8 till f/3.5 är 3 steg MINDRE ljus så för att få samma exponering (men båda barnen skarpa i bilden) behöver du nu släppa in lika många steg mindre ljus med ISO och/eller slutartiden.
Om du väljer att ändra slutartiden precis som i exempel 1 så skulle 3 steg ljusare ändra slutartiden till 1/100 s. Det är dock en alldeles för långsam slutartid för att garantera att busiga (rörliga) barns rörelser fryses och blir skarpa. Jag skulle inte rekommendera att fota rörliga barn med en långsammare slutartid än 1/250 s vilket gör att vi väljer att justera ISO istället.

Den slutliga inställningen för att få samma exponering men ett längre skärpedjup blir alltså
ISO 3200 (3 steg ljusare), fortfarande slutartid 1/250 och nya bländaren f/3.5 (3 steg mörkare)

Sammanfattning

Om du vill bibehålla samma exponering men ändra på en effekt i bilden, exempelvis mängden skärpedjup/suddig bakgrund (justera bländaren) eller att frysa en snabb rörelse (justera slutartiden) så måste du även kompensera med någon av de övriga inställningarna. Summan ska alltid bli +/- 0

Gå en fotokurs i Linköping

Om du finns i närheten av Linköping och vill gå en fotokurs så håller jag i kurser och workshops både för föräldralediga och föräldrar till större barn. Bättre Barnbilder heter den och de kör deltagarna tillsammans med sina barn. Jag sätter även ihop privata workshops som är individanpassade helt efter deltagarens behov och önskemål. Klicka på knappen för att läsa mer!

Föregående
Föregående

Fototips - Fördjupning ISO

Nästa
Nästa

Årets julkampanj - Fotografering för julkort